Bäst i test – WordPress-byråer i Stockholm

Jag har gjort ett litet test av byråer i Stockholm, då jag är intresserad av att hitta leverantörer som är stark på sök och skriva snabba sidor. Då jag misstänker att jag inte är ensam om det delar jag här med mig av underlaget.

Det finns lite olika siffror på hur laddtider påverkar kundupplevelsen, men här är Kissmetrics sammanställning:

  • 47% av användare förväntar sig att en sidan ska ladda på under 2 sekunder
  • 40% av användare överger en site som tar 3 sekunder eller mer
  • En ökning av laddtid på 1 sekund kan resultera i 7% lägre konvertering

Så jag valde jag att kika på leverantörernas egna sidor, och se vilka som var noga med dessa saker på sin egen hemsida, saker som jag tycker är viktiga, nämligen:

Backend, frontent och laddtider

  • Laddtid framsidan ms
  • Framsida som validerar? (html 5)
  • Pingdom performance grade
  • Yslow grade Pingdom
  • Yslow GTmetrix
  • PageSpeed GTmetrix
  • Google page speed mobile
  • Google page speed desktop
  • Page size (mb)
  • Requests
  • Cache / CDN
  • SSL
  • Expire headers
  • Skala bilder i HTML

WordPress

  • Använder WordPress själva
  • Senste versionen (kända säkerhetsläckor)

SEO

  • Ahref rank
  • DR (ahrefs domain rating)
  • UR (framsidan)
  • Backlinks (kilo)
  • Organic keywords
  • Top 3
  • Organic traffic score
  • Onpage score (small seo tools)
  • Passed
  • Warning
  • Error
  • Rankar på
  • Broken links

Sedan testade jag respektive parameter på respektive byrås egen hemsida och satte en tregradig skala på resultatet; grön (10p), gul (2p) och röd (0p):

Test av WP-byråer i Stockholm
Läs det fullständiga testet av WordPress-byråer.

Bästa WordPress-byråer

  1. Triggerfish128 poäng
  2. Knight digital98 poäng
  3. Vektorgrafik84 poäng

Övriga byråers betyg:

  • Angry Creatives – 76
  • Pigment – 74
  • Iveo – 72
  • The Generation – 68
  • Awave – 64
  • IWSthlm – 50
  • Digital1 – 44
  • Oakwood – 38
  • Adwise – 32

Nedan svarar jag på lite frågar som kan uppstå i samband med testet.

Why?

Jag har jobbat med väldigt många byråer i Stockholm, många kreativt duktiga men när det kommer till finish mot kund i form av sökbarhet och snabbhet så får man ofta vara på hugget själv, det är inte något som alltid ingår.

Därför tittar jag nu på hur några lämpliga byråer jobbar med det på sin egen hemsida, för att se om jag kan hitta det jag letar efter i en leverantör, snabbhet och sökbarhet mot kund.

Parametrar som är viktiga för mig

Det är inget test som säger att en byrå är bättre än en annan, det är helt enkelt saker jag saknar och letar efter hos en leverantör (utöver andra hygienfaktorer).

Skomakarens egna barn

Många säger att dom har så mycket kunder och så mycket uppdrag att dom inte hinner se efter sin egen hemsida, which is fine, men då anser man inte heller att tex sökbarhet, konverteringsgrad och användarupplevelse är viktigt för dom som besöker sin hemsida.

På vissa av byråerna har jag även besökt några av deras referenser och oftast faller frukten inte så långt från trädet i resultaten av de parametrar jag tittar på.

Men vi är en kreativ byrå?

Yes, det finns massvis av kreativa byråer som är jätteduktiga, men det ena utesluter inte det andra, att göra ett kreativt koncept utesluter inte städad kod. Det här testet testar inte kreativitet, UX, design och andra saker som ingår i en leverans.

CDN, EV-cert och Expire headers, really?

Behövs det här verkligen för en byrå? Det är ingen e-handel eller värsta tunga innehållet på? Nej det stämmer, det behövs inte men i mina urvalsparametrar tycker jag att det är snyggt. Precis som att man inte behöver använda GTM för sina javascript, men det är ett snyggt sätt att göra det på, kanske best practice rentav, och allt som oftast kan det vara en indikator på att man faktiskt bemödat sig sätta upp lite mål, vem vet, kanske ett datalager rentav?

Varför har vissa inte färg?

Jag har kommit på parametrarna lite längs vägen, vissa tycker jag är bonus, vissa är viktiga. Dom utan färg är med för referens men kanske inte tillräckligt viktiga för att påverka bottom line.

Vilka krav kan man ställa på sin byrå?

Jag tycker det är rimligt att komma överens om:

  1. att sidan validerar enligt HTML5
  2. har resultatet A eller B i Pingdom eller ySlow
  3. att laddtiden är under 2,5 sekunder (gärna under en sekund)

Detta är förstås givet att du som kund inte begär massa sjuka integrationer, tredjepartsanrop eller vidunderliga renderingar. Och att du som kund är villig att ha annan hosting än det enklaste webbhotellet.

Dessa saker borde man få med i avtalet för ”definition of done”.

Vilka byråer är med?

Alla som rankar på ”WordPress byrå” och ”WordPress SEO”, samt har kontor i Stockholm. Tyvärr. Jag skulle gärna jobba med andra byråer men den personliga kontakten upplever jag som viktig. Det minskar missförstånd och friktion.

Sen har jag tagit bort två byråer av ovan för dom helt enkelt inte klarade många av kriterierna.

Liten disclosure att jag har jobbat med Knight samt jobbar med Oakwood men det är inget som har påverkat outputen.

Det finns säkert många fler, men enligt devisen finns du inte på sida ett eller två på Google så finns du inte, eller det lite mer raljerande amerikanska citatet:

 

Feedbacka gärna om ni inte håller med om något, kontaktuppgifter hittar ni på framsidan! Här är en länk till hela testet.


Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-DelaLika 4.0 Internationell Licens.

*Sen jag gjorde testet har WordPress 4.9 släppts, den versionen hade inte kommit när jag gjorde testet, dock hade versionen innan den i testet visat sig ha säkerhetsläckor vilket borde varit ett starkt incitament för byråerna att uppdatera både sina och sina kunders WP-version.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *